måndag 16 december 2013

... hemma bäst!

Klicka på bilderna för bättre upplösning


Borta bra, men det känns verkligen härligt bäst att vara hemma igen, och så mysigt att få träffa alla nära och kära <3. Dessutom är man ju helt sprängfylld av alla minnen & upplevelser som finns så färska i både kropp & själ.

Ingen träning första veckan efter hemkomst hade Marie & jag bestämt eftersom vi båda kände av en förkylning, - hundarna fick förstås sina dagliga promenader vilket dock inte faller under kategori "träning" ;-) - men när fredagsmorgonen kom så satt vi (trots våra föresatser) där som vanligt på varsin spinningcykel på Jonnas pass, för att därefter avsluta med lite yoga. Bortsett från det så blev det i alla fall en lugn vecka - återhämtning är viktigt!




Efter det härliga (men tyvärr väldigt tillfälliga) snöandet fick jag förra lördagen en sån himla lust att åka skidor. Släpade med mig mina vallningsfria fulskidor & stavar under armen + två hundar i koppel bort till ängarna för att ta en sväng i snögräset, men lyckades inte få fast pjäxorna i bindningarna - grrrrrrrr! Herregud - hur svårt kan det vara, och hur kan man på ett knappt år glömma hur man ska göra?!?! Försökte på alla upptänkliga vis men, nej, det gick inte. Tänkte kolla på youtube om jag kunde hitta en instruktionsvideo (eh?!), men såklart hade jag inte läsglasögonen med.

Medan jag höll på och mecka med skidorna och inte hade fokus på vovvarna, så stack de förstås iväg efter något (man vet aldrig om det är något verkligt som ett djur eller så, eller om det är något inbillat...) så den efterlängtade, härliga skidturen slutade i ett riktigt antiklimax då det bara var att vissla in & koppla upp (o)djuren, gå några varv på ängen ilsket muttrande och sedan svansa hem. Tur att Vinterstudion börjat så att man i horisontalläge i soffan kunde vara åskådare till, och glädjas med, andra som utövade skidsport :-).




Åh, vad bra det är med kortare träningsuppehåll! När jag kom tillbaka till gymmet efter ett par veckor utan styrketräning så kände jag mig superduperstark - typ som Bamse efter dunderhonungsintag! Och eftersom jag nu gått ner lite i vikt var framförallt magövningarna sååå mycket lättare att göra - konstigt att några få kilon kan göra så mycket ;-).

Hade i det här inlägget också gärna skrivit om en annan erfarenhet jag gjort de senaste 30 dagarna (som har med just de där förlorade kilona att göra), men det får bli nästa gång. Kanske.

Tills dess önskar jag alla en riktigt

God Jul!



Träningsdos vecka 49 :

Mån ---- 
Tis ----  
Ons ----        
Tor ----     
Fre - spinning/30 min
         poweryoga/30 min
Lör    ----
Sön - yin- och yanyoga/2½ tim

 Träningsdos vecka 50:

Mån - styrketräning/1 tim
Tis - cykel, intervall/1 tim
Ons - simning/1 250 m
Tor - löpning/5,9 km
         CykelPuls/1 tim
Fre - spinning/30 min
         poweryoga/30 min
Lör ----
Sön ----


2 kommentarer:

  1. Ja, men man lär ju så länge man lever... I fortsättningen provar du alltså skidutrustningen hemma i hallen innan du ger dig ut på det första snöäventyret för säsongen. =)

    SvaraRadera
  2. Absolut :-)! Men har fortfarande inte förmått mig till att kolla var problemet låg... ;-)

    SvaraRadera