söndag 26 januari 2014

Ny PT på Endorfin får MVG

Klicka på bilderna för bättre upplösning
 Fastfrusna vågor på Gärdsjön 

Har ju haft så himla svårt för att hitta motivation att styrketräna inne på gymmet trots genom åren sporadisk men toppenbra hjälp av både Ola och Fredrik (som är personliga tränare på Endorfin), så när jag läste på hemsidan om den nye PTn, Tony Johansson, blev jag nyfiken och investerade reptilsnabbt i ett 5-kort med honom - skulle han kanske kunna tillföra något? 

I torsdags var det dags för första besöket, och svaret på ovanstående fråga blir ett rungande JA! Först fick jag beskriva vad jag vill ha ut av träningen, och hur mycket tid jag kan lägga. Därefter utförde jag en lång rad rörelser där han mycket noggrant gick igenom hela kroppen från topp till tå; rörlighet, obalans & skevheter, styrkor, svagheter, eventuella skador etc.





För min del handlar det i första hand om att träna upp styrka i överkroppen, och bålstabilisering som liksom är grunden för all övrig träning som jag håller på med. Om en vecka träffas vi igen och då ska vi gå igenom det träningsschema han utifrån mina behov gjort upp, vilket ska bli väldigt spännande! Det kommer sedan att bli två styrketräningstillfällen/vecka på egen hand, och jag ska köra detta i 4 veckor. Därefter blir det en ny timma med Tony och nytt program.

Nu handlar det alltså för min del enbart (!) om att bestämma mig, och bombardera mig själv med affirmationer att styrketräning är roligt, bra och nödvändigt. Och upprepa mantrat: jag är stark, snabb och smidig! ;-)

*****


Urusel bildkvalité, men jag blev så glad när jag såg det här ekipaget i Borås! Härligt nerbäddad låg en 8-månaders bebispojke i den här fina kälken eller vad man nu ska kalla det. "Jag fick ingen barnvakt, så han fick följa med", sa pappan och skatade hurtigt iväg i det kuperade spåret... <3 


Så har man då äntligen kunnat plocka fram skidorna; en halvmil på Borås skidstadion i kanonfina spår blev det. Snökanonerna gick "varma" och tyvärr frös tejpen på mina skidor så det blev noll fäste (och förstås låg fästvallan kvar hemma...), vilket på den kuperade banan gjorde att det inte blev någon egentlig skidåkning utan bara snabbglid utför och saxa upp. Men härligt var det trots allt, och sittfika i bilen efteråt är ju aldrig fel - tack Irene för god energibars* á la paleo!

Och nu har SMHI flaggat för riktig snö i nästa vecka (f*n tro't) - jag längtar sjukt mycket efter att få staka fram över Öijareds vita vidder J!


* bars, hur böjer man det egentligen? En bars, flera bars? Men i bestämd form - barsen??? Äsch, fick inte till det - får väl skriva till Språket och fråga. Fast nu ska ju Lars-Gunnar Andersson sluta, så hur ska det gå då?!?


Mina sällskapsdamer och trogna följeslagare Hallon & Humla njuter oxå av att sol, snö och lite kyla äntligen kommit till slut <3


För övrigt så har två veckor med lågpulsträning passat perfekt eftersom jag haft något i kroppen som inte gjort mig riktigt sjuk, men som gjort att jag känt mig trött och lite sliten. Har också haft en period då jag vissa dagar slarvat med lunch eller middag, och inte ätit några mellanmål vilket haft som konsekvens att jag förbrukat mer bränsle än vad jag fått i mig. Inte bra... Men nu har jag skärpt till mig, gjort matsedel igen och hittat bra mellanmål, och på löpturen och distanscyklingen i helgen kändes det som att jag är tillbaka på banan J. 

Ha det gott, och på återhörande!




Träningsdos vecka 3:

Mån ---
Tis - löpning, LP/8,9 km  
        cykel intervall på Cykelvinden/1 tim
        BodyBalance/1 tim
Ons - simmar/1 350 m
Tor ---
Fre - spinning LP/30 min
          poweryoga/30 min
Lör - löpning, LP/4 km
Sön - cykel, distans LP/1½ tim

LP = lågpuls

Träningsdos vecka 4:

Mån ---
Tis - cykel intervall på Cykelvinden/1 tim
        BodyBalance/1 tim
Ons ---
Tor - PT på gymmet/1 tim
         skidor, LP/5 km
Fre ---
Lör - löpning, LP/12 km
Sön - cykel, distans LP/1½ tim
          yinyoga/1 tim 15 min



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar