måndag 4 november 2013

Finalloppet - check!


Träningsdos vecka 43:

Mån - styrketräning/1 tim
Tis -   löpning/7,4 km
Ons - simning/1 150 m
Tor -  styrketräning/1 tim
          löpning/4,8 km
Fre -  spinning/30 min
          poweryoga/30 min
          zumba mot cancer/1 tim
Lör     -----
Sön - löpning/4,5 km
          yinyoga/1 tim 15 min

 Träningsdos vecka 44:

Mån  -----
Tis    -----
Ons - simning/1 000 m
Tor - löpning/3,1 km
Fre    -----
Lör - löpning/Finalloppet/10 km
Sön  -----



Så var Finalloppet - som är sista delen av Göteborgsklassikern - 2014 års upplaga klart, och det blev en riktigt härlig springtur i Skatåsterrängen. Jag gillar banan som är precis lagom kuperad och går över stock & sten, men även på plana grusvägar och bitvis längs vatten. Vädret var helt perfekt med 10° och inget regn (till skillnad mot förra årets ösdito...), men trots det var det både lerigt och halt på sina ställen. Bara på ett parti var man dock tvungen att gå, om man inte ville riskera att halka omkull. Och det ville man INTE.

Har haft smärtkänning i höger skenben sedan zumban förra fredagen, och har därför tagit det lugnt i veckan som gått. Med Alvedon innan start så gjorde det bara lite ont under loppet, men inte värre än att det gick att springa 15 min snabbare (vilket i och för sig inte var så svårt J) än förra året - jag känner mig både glad och väldigt, väldigt nöjd. Ska nu vila från löpning (& dans) fram till dess att vi åker på vår träningsresa till Fuerteventura i slutet av november. Lääängtar!!!

Mitt mål med varje lopp antingen det gäller löpning, simning, skidor eller cykling är att det ska kännas skönt och roligt att genomföra, och att jag ska göra mitt allra bästa utan att vara helt svimfärdig när jag kommer i mål. Dessutom vill jag naturligtvis undvika skador och överbelastning som gör att jag inte kan träna alls. Det är därför jag försöker träna strukturerat, och sakta men säkert öka min uthållighet och styrka. Följer absolut inte mitt uppgjorda schema slaviskt utan går lite på dagsformen, men tycker ändå att det här tänket fungerar - i alla fall för mig - vilket känns uppmuntrande. Förstås. J

Göteborgsklassikern är en jättebra och rolig företeelse, och deltagandet i den gör att jag känner mig motiverad att träna hela året runt. Som bonus slipper man ju oxå resor, övernattningar och svindyra anmälningsavgifter som det blir i de olika Svenska Klassikerloppen. Om jag lyckas genomföra Halvklassikern som planerat, så kommer jag inte att göra någon mer nationell klassiker utan enbart fortsätta med vår Göteborgsvariant så länge jag orkar och har lust.





Mina trotjänare fick som belöning ett härligt skumbad, och nu ska de få vila över vintern till dess att vårsolen kommer tillbaka och tjälen går ur marken - TACK för att ni burit mig genom många, sköna mil! 



Ha en bra vecka, och på återhörande!



2 kommentarer:

  1. Jag har glömt säga det, men jag älskar verkligen bilden av skorna i skumbadet!!!

    SvaraRadera
  2. Tack! <3 Du kan tro att de njöt... ;-)

    SvaraRadera